miercuri, 18 iunie 2014

Cuvant Inainte

Destinul a hotărât să tratez două boli ca medic, fără dorinţa mea deosebită - tuberculoza şi cancerul. Tuberculoza, pentrcă m-am îmbolnăvit de tuberculoza pulmonară în anul IV de facultate, iar Cancerul din motive sociale complet independente de voinţa mea. Oamenii sunt sub vremuri (!!!)
20 de ani am lucrat ca ftiziolog, iar următorii 21 ani ca oncolog. Oncologia este o specialitate de anvergură mare dar unde – până în prezent, datorată gravităţii bolii – virtutea medicului nu este încă răsplătită. Eu însă m-am acomodat repede şi bine, probabil pentru că eram deja acomodat cu tratamentul polichimioterapeutic al tuberculozei pulmonare, care a premers în timp tratamentul  polichimioterapeutic  al cancerului. Treptat am prins dragoste  de munca de oncolog. Am câştigat un optimism raţional şi ponderat şi am observat  că în anumite condiţii de diagnostic la timp, de competenţa oncologului şi de posibilitatea materială a spitalului se pot obţine succese frumoase.
Întâmplarea a făcut ca în 1988 să citesc un articol într-o revistă medicală germană un articol foarte concis despre aspecte genetice în Cancerul Pulmonar cu celule mici, lucrare care m-a câştigat. De atunci a devenit preocuparea mea principală, dar care a devenit posibilă datorită prezenţei Calculatorului. Păcat că dorinţa mea de a avea reviste de specialitate la timp şi fără probleme. a fost implinita prea târziu. Nu pot uita că în viata mea de medic din peroada comunistă a trebuit să depun un efort imens ca să pot citi literatura de specialitate, mai ales în perioada când am  făcut teza de doctorat. Pot însă acum când sunt la pensie! Fiecare în viaţă are unele satisfacţii care vin prea târziu.
Prezenta lucrare este incununarea efortului meu de a sintetiza datele de patologie moleculară a Cancerului Pulmonar, în primul rând pentru a le înţelege eu bine iar în al doilea rînd pentru a convinge colegii mei de specialitate pneumologi că înţelegerea patologiei moleculare constituie şi va deveni baza pe care se va dezvolta o altă formă de tratament în viitorul nu prea îndepărtat. Această nouă formă de tratament va avea marele avantaj că va fi un tratament mai precis, mai ţintit, va depăşi actulul tratament omogen, neţintit asupra unei boli heterogene din punct de vedere genetic. Aspectele genetice sunt fizio-patologia leziunii neoplazice.
Lucrarea de faţă este o încercare personală de sinteză a datelor din literatura de specialitate.Nu are o participare personală, ci numai efortul de a aduna datele, de ale ordona pentru a deveni inteligibile. Nici eu şi nici dumneavoastă nu am apucat să studiem datele de genetică, dar cu tenacitate, prin studiu şi cu ajutorul Wikipedia în liniştea casei vom înţelege bine aceste date noi..
Mulţumirea mea cea mai mare va fi atunci când medicii pneumologi, în spcial cei mai tineri îşi vor fi însuşit noţiunile de patologie moleculară. Cunoaşterea patologiei moleculare va da speranţă obiectivă, raţională de a avea un tratament mult mai eficace al acestei bolii foarte grave, care încă nu a depăşit procentul de supravieţuie 15% la 5 ani, în comparaţie cu cancerul de prostată care a ajuns la 99%, cancerul de sân la 86%, cancerul de colon la 66%, iar cancerul ORL la 30%.



Cu toată dragostea, pentru medicii ce vor studia aceste date din literatura medicală, pentru cultura lor medicală şi mai ales pentru a trata mult mai aprofundat, mult mai precis această boală încă incurabila.

Popescu Iulian
Medic primar pneumolog , doctor in stiinte medicale.
Competente: radio izotopi,  chimio terapie oncologica, radiobiologie oncologica si medicomilitara 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu